ضرورت شناخت انقلاب اسلامى
در قرن ما پيروزى انقلاب اسلامى در ايران حادثه مهم و حيرت انگيزى بـراى جـهان بود كـه مـى توانست در رابـطه با مسأل سياسى جهان و منطقه ايفاگر نقش تعيين كننده و تحولات غير قابل پيش بينى باشد.
ايـن حادثه بزرگ قرن از يكسو معادلات سياسى استكبار را در ادامه سـياست سلطه وتقسيم استعمارى جهان بهم زد و از سوى ديگر يكى از اسـتـوارترين رژيـمهاى وابـسته را كـه از حـمايت قـدرتهاى بـزرگ برخوردار بود ريشه كن نمود و در كشورى چون ايران با اهميتى كه از نـظـر اسـتراتژيكى و اقـتصادى بـراى قـدرتهاى بـزرگ جـهان دارد تحولى سياسى - مردمى و عظيم بوجود آورد.
مـهمتر از ايـن دو رونـد انـقلاب اسلامى با آگاهيهاى عميقى كه در مـيان مـلتهاىمسلمان جـهان بـويژه در كشورهاى اسلامى بوجود آورد زمـينه تـحولات سـياسى ريشه دار و بـينشها و گـرايشها و حـركتها و سازماندهيهاى سياسى چشمگيرى را فراهمآورد.
ايـن جـريان سـياسى يكبار ديگر اسلام را به عنوان يك قدرت تعيين كننده در جهان مطرح نمود و چشم انداز وحدت بزرگ جهان اسلام و حركت عـظيم بـازيابى خويشتن خـود و گريز از سلطه و ايستادگى در برابر اسـتعمار كـهنه و نـو و ايجاد قطب سياسى جديد در جهان و فروريزى رژيـمهاى وابـسته و تـحميلى را در سـرزمينهاى پـرنعمت اسلامى در بـرابر ديدگان مشتاق ولى غم و ياس گرفته يك ميليارد مسلمان گشود و مـوجـى از وحـشـت و اضـطـراب در دلـهاى پـر از امـيد و آرزوى جهانواران آفريد.
بـه اعـتراف تحليل گران سياسى شگفتيهأى كه انقلاب اسلامى در جهان آفـريد بـيشتراز آنـهأى است كه دنيا در طول شصت سال اخير بخود ديـده اســت، شــگـفتيهأى كـه تحليله، تـئوريها و پـيش بينيهاى صاحب نظران سياسى را بى اعتبار نموده است.
انـقلاب اسـلامى بـلوك بنديها و نـظام دوقـطبى تـثبيت شده در نظام بـين المللى كنونى جهان را درهم ريخت و با وجود تضاد عميقى كه بر روابط دو ابرقدرت حاكم بود وآن دو را آشتى ناپذير مى نمود وادار بـه سازش و اتخاذ موضع واحد در برابر اين پديده سياسى جديد نمود و تحولات عمده اى را در مسأل مختلف جهان بدنبالآورد.
غـرب طـى چـند تـجربه تـلخ در مـصاف با يكپارچگى اسلام در جريان جنگهاىصليبى و درگيرى با امپراطوريهاى اسلامى و مانند آن خاطرات تـرسناك وتكان دهنده اى را در حافظه تاريخ خود بيان دارد ولى اين بـار خـطر عـظيمتر وگسترده تر و دهشتناكتر از آن بود كه درگذشته ديده بود.
پـديده كاملا نوظهور مقاومت در لبنان با الهام از انقلاب اسلامى و جـهان اسـلامى درمصر و ديگر كشورهاى اسلامى براى غرب بيش از آنچه كه تصور مى كرد وحشتناك و طليعه جهنمى سوزان براى استكبار بود.
انـقلاب اسـلامى در مـقايسه بـا انـقلابهاى ديگر جهان از يك سلسله ويژگيها وامتيازهاى اصولى برخوردار است كه از نظر فرهنگ و دانش و تـئورى انــقـلاب آن رادر رده بـالاى پـديده هاى سـياسى بـزرگ و انقلابهاى مهم جهان قرار داده است مزايأى چون ماهيت ايدئولوژيكى ، قـدرت رهـبرى ، و عـمق تـحولات نـاشى ازانـقلاب موجب گرديده كه بـسيارى از صـاحب نظران علوم سياسى در تئوريهاىانقلاب در كشورهاى اسلامى تجديد نظر كنند و الگوى جديدى را مورد بررسى قرار دهند.
و از سـوى ديـگر متفكران و بنيان گذاران حركتها و نهضتهاى اسلامى همواره الگوهاىانقلاب را در لابلاى تاريخ اسلام جستجو مى كردند و هر كـدام سعى بر آن داشتند كه از حوادث برجسته تاريخ اسلام در تبيين راه و حركت و خط مشى و شيوه خود الهام بگيرند و روند و حركت خود را دنباله جريانهاى تاريخى گذشته اسلام قلمداد كنند.
فـروغ انـقلاب اسـلامى كـه پس از صدر اسلام مهمترين و ريشه دارترين وشـكوهمندترين حـادثه تـاريخ اسلام است همه درخشندگيهاى فرازهاى بـرجسته تاريخ اسـلام را دربـرگرفت و جـايگزين همه الگوهاى گذشته تاريخ اسلام گرديد.
بـى شك با مطالعه حتى سطحى و گذرا در زمينه ماهيت انقلاب اسلامى و بازتابهاىجهانى آن و دستاوردهأى كه براى ملل مسلمان بويژه ملت مـسلمان ايـران به ارمغانآورده است ما را به اين نتيجه مى رساند كـه انـقلاب اسلامى نه تنها حادثه بزرگ قرن در جهان و تاريخ ايران اسـت بـــلــكـه خـود از مــهـمترين فـرازهـاى تـاريـخ اسـلام و پـديده اىشگفت انگيز و معجزه ايست الهى كه تجلى قدرت لايزال خداوند - عـلى رغم قدرتهاى مـادى و شـرأط بـر حـسب ظاهر غير قابل تغيير سياسى و اجتماعى محسوب مى گرددپيام مهم حضرت آيتالله
خامنهاي بهمناسبت هفتهي وحدت در سال 1360
بسم الله الرحمن الرحيم
در روزهاى حساس و سازندهاى كه در آن از يكطرف
دستهايى آلوده به خيانت سعى در تجزيه و تقسيم مسلمين ميكنند و از سوى ديگر، دلهايى
مشتاق آشنايى و برادرى در راه يكپارچگى مسلمانان به تلاشى بزرگ همت ميگمارند،
برگزارى مراسم هفتهى وحدت از اعتبار و اهميت خاصى برخوردار بوده و داراى معناى
ويژهاى است. اين مراسم از جهت اقتران با سالگرد ميلاد با سعادت حضرت ختمى مرتبت
رسولالله محمد مصطفىصلياللهعليهوآله كه پرچمدار كلمهى توحيد و
توحيدِ كلمه است نيز رنگ و جلاى خاصى ميگيرد.
پيشنهاد و برگزارى اين مراسم گام ارزندهاى است
در راه تقويت بنيان اخوت اسلامى و حركتى است بهسوى تجلى و آرزو و خواست همهى
مؤمنان به اسلام، يعنى اجراى احكام قرآن و سنت و تشكيل امّت واحدهى اسلامى. امروز
هر تلاش و كوششى در اين راه، عمل صالحى است كه تأييدات الهى و حمايت تودهى عظيم
مسلمانان جهان را بههمراه خواهد داشت.
بيشك امروز بسيارند كسانى در سراسر كشورهاى
اسلامى كه از جدايى و تفرقههاى نژادى قومى زبانى و جغرافيايى بيزار و مشتاق
برادرى و يگانگى با ديگر افراد مسلمان ميباشند، و اگر به آنان اجازه داده ميشد،
به گمان زياد، مراسم مشابهى را در كشورهاى خود برگزار ميكردند؛ و ما كه اكنون در
اين جوّ آزاد به اين مقصود دست يافتهايم، ياد آنان را گرامى داشته و آنان را در
كنار خود ميشماريم. جمهورى اسلامى ايران با اعلام مراسم وحدت دو مقصود را دنبال
ميكند:
اول، بيان سياست اسلامى خود كه همان سياست وحدت
ميان مسلمانان است. اين سياست بر اين باور استوار است كه بدون يكپارچگى و يكآهنگى
همهى مسلمانان دست يافتن به آرمانهاى بزرگ قرآن كارى بس دشوار است؛ و قدرتها و
سلطههاى متجاوز جهانى با تكيه بر تفرقه و تشتت مسلمانان و قرار دادن آنان در
مقابل يكديگر، به مهمترين مقاصد تجاوز كارانهى خود بهسهولت دست مىيابند. و فقط
با قبول اين وحدت بزرگ از سوى مسلمانان است كه ميتوان دستهاى جنايتكار آنان را
قطع و مقاصد خائنانهشان را خنثى كرد.
دوم، قبول تعهد آغازگرى اين اقدام بزرگ. به گمان
ما فقط از محيط حاكميت اسلام كه امروز جمهورى اسلامى ايران بدان سرافراز است، ميتوان
قدم در جادهى وحدت نهاد؛ زيرا وحدت يك آموزش الهى و قرآنى است، همچنانكه تفرقه و
اختلاف تلقين و وسوسهى شيطانى. ما رسالت شروع وحدت بزرگ اسلامى را بردوش خود ميدانيم
و به همين دليل است كه از نخستين روزهاى پيروزى انقلاب، همهجا و همهوقت شعار
وحدت را در شمار اصلىترين شعارهاى خود بهحساب آوردهايم. شايد توطئهى عظيمى كه
امروز از سوى آمريكاى جنايتكار و دستيارانش برضد ما، همهجا به چشم ميخورد تا حد
زيادى معلول همين وحدتخواهى و وحدتجويى ماست.
جمهورى اسلامى ايران دعوت به اتحاد و يگانگى
مسلمانان و تشكيل جبههى متحد اسلامى را تنها زمينهاى ميداند كه در آن ميتوان
با بلندپروازيهاى خائنانهى اسرائيل و همدستان پنهان و آشكارش مقابله كرد. اگر
كشورهاى منطقه راست ميگويند كه در خط مبارزه با اسرائيل قرار دارند و اگر تصرف
بلنديهاى جولان و ديگر سرزمينهاى غصب شده بهراستى شرافت و غيرت اسلامى آنان را
خدشهدار ميكند و اگر اين كشورها موافقند كه در كنار جمهورى سوريه در برابر
اسرائيل صفآرايى كنند، هيچ تدبيرى از ايجاد اين جبههى متحد فورىتر و ضرورىتر
نيست.
طبيعى است كه دشمن به چندين بهانه بخواهد از
ايجاد اين جبههى متحد جلوگيرى كند: بهانههاى قومى، بهانههاى نژادى و زبانى،
بهانههاى مذهبى و فرقهاى. لكن اين نيز طبيعى است كه مسلمان هوشيار، ترفند و حيلهى
دشمن را با سلاح وحدت زير سايهى كلم? توحيد خنثى سازد.
ما معتقديم كه محور وحدت كشورهاى منطقه بايد
اسلام باشد و نه قوميتها و زبانها و نژادها؛ زيرا اسلام متعلق به همهى مسلمانان
است و اسلام عزيزترين و ارجمندترين آرمان مشترك اين ملتهاست و خداى بزرگ از
مسلمانان اعتصام دستهجمعى به ريسمان خداى را طلب كرده است. «واعتصموا بحبل الله
جميعا» يعنى اين اجتماع بايد بر محور اعتصام به حبل الله شكل گيرد، همچنانكه
اعتصام به حبل الله بايد عملى جمعى باشد.
از خداى متعال توفيق همهى دولتها و ملتهاى
مسلمان را در راه تحقق اين آرزو خواستارم.
سيد على خامنهاى
رئيس جمهورى اسلامى ايران
1360/10/18
منبع:
كتاب «پيام»، مجموعه پيامهاي
جناب آقاي سيد علي خامنهاي رياست جمهوري اسلامي ايران، صفحات 41 تا 43
هفته وحدت بر تمامي مسلمانان جهان مبارك باد
روزهايدوازدهم تا هفدهم ربيع الاول را به عنوان ((هفته وحدت)) نامگذاري كرده اندمنشا اين اقدام بر اساس رواياتي است كه در خصوص زاد روز نبي مكرم اسلام حضرت محمد صلي الله عليه و اله مطرح بوده و به سبب آن ، پيروان مذاهب اسلامي ، با اعتقاد به يكي از اين دو روز (دوازدهم و هفدهم) با برپايي جشن وسرور و شادماني ، ارادت خود را به ساحت مقدس و متعالي پيامبر عظيم الشان اسلام ابراز ميدارند .
نامگذارياين ايام بعنوان هفته وحدت ، متضمن حكمتها و نكاتي ظريف است كه توجه والتاف به آنها ، بركات مضاعفي را در بهره مندي از ميلاد دردانه هستي ، نبيالرحمه ، رحمه للعالمين ، نصيب مسلمانان و جهان اسلام خواهد كرد .
محمد پاك و شفاف و زلال است
كه مرات جمال ذوالفقار است
محمد تا نبوت را برانگيخت
ولايت را به كام شيعيان
ريخت
ولايت باده ي غيب و شهود
است
كليد مخزن سر وجود است
قيام خونين 19 دي مردم قم
شهر
مقدس قم در تاريخ انقلاب همواره به عنوان پايگاه اصلي و هدايت كننده مبارزه عليه
نظام سلطنتي به شمار مي رفته است به طوري كه آغاز مبارزه و شكل گيري آن و نيز
رهبري مردم توسط حضرت امام خميني (ره) در همين شهر صورت پذيرفت. وجود حوزه علميه
در اين شهر به عنوان اصلي ترين دليل اين امر قلمداد مي شود.
اين شهر
چه در طول نهضت انقلاب اسلامي و چه پس از پيروزي آن، زادگاه حوادث مهم تاريخي بوده
است ولي دو حادثه از ويژگي خاصي برخوردار است؛ يكي قيام ۱۵ خرداد كه به عنوان جرقة
انقلاب (۱۳۴۲) مشهور است و ديگري قيام ۱۹ دي(۱۳۵۶) كه به تعبيري آتش انقلاب را
مهيا كرد
شب اوّل سال سيزدهم بعثت مبداء هجرت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله بود از مكّه معظّمه به مدينه منوّره و در آن شب در غار ثور مختفى شد و حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام جان خود را فداى جان شريف او نمود و در جاى آن حضرت خوابيده از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكرد و فضل خود و مُواساة و برادرى خود را با حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله بر جميع عالم ظاهر گردانيد و آيه كريمه وَمِنَ النّاسِ مِنْ يَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ در شاءنش نازل شد روز اوّل علماء گفته اند مستحبّ است كه براى تشكّر نعمت سلامتى رسول خدا و اميرالمؤ منين صلوات الله عليهما روزه بدارند
مفاتيح الجنان