حجابحضرت زهرا ع |
از تعبیر حضرت زهراس روشن می شود که ایشان معمولا از پوشش «قناع» در مقابل نامحرمان
استفاده می کرده است.در برخی گزارشات تاریخی هم به استفاده آن حضرت از برقع اشاره
شده است.«بُرقُع» و «بُرقَع»؛ یعنی آن چیزی که زن با آن صورت خود را می پوشاند.(۳)
در بخشی از روایت حادثه فدک آمده است که فاطمهع برای بیرون رفتن از منزل برقع (روپوش صورت) پوشیدند:
«فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ تَبَرْقَعَتْ بِبُرْقِعِهَا»؛(۴) فاطمهع جلباب (نوعی چادر) به سر نمود و روبند انداخت.
پی نوشتها:
(1). معجم الوسیط، واژه قناع.
(2). الکافی ج ،۵ ص ۵۲۸، کتاب النکاح
(3). المصباح المنیر، ج ۲، ص ۴۵.
(4). شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۶۳، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، ۱۳۸۵ش
برتریفاطمه (سلام الله علیها) |
شیعیان، فاطمه سرا شخصیتی می دانند که در ردیف پیامبران و اولیای الهی جای دارد. در
این زمینه، امام صادق عبیان می فرمایند که اگر خداوند، امیرالمؤمنین علی عرا خلق نمی کرد، هیچ مردی هم طراز فاطمه عنبود(2) و این نشانگر برتری ایشان بر تمام صحابه پیامبر عاز دیدگاه شیعه می باشد.
البته، کتاب های معتبر اهل سنت نیز آکنده از بیان فضائل آن بانوی بزرگوار است؛
نظیر این که ایشان پارۀ تن پیامبر عبوده و آزارشان چون آزار پیامبر است، (3) و ایشان، سرور بانوان بهشت
هستند.(4)
بر این اساس، عجیب نیست که مسلمانان معتقد باشند که فاطمه ع، برتر از مردان بسیاری باشد.
(1) تحریم، 12- 11.
(2) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 461، ح 10، دار الکتب الاسلامیة، تهران،
1365 ه ش.
(3) صحیح بخاری، ج 4، ص 210، دار الفکر، بیروت، 1401 ه ق.
(4) همان، ص 209.
تشییع جنازه
آیا طلحه و زبیر در تشییع جنازه و نماز و کفن و دفن حضرت زهرا شرکت داشتند؟
علامه مجلسى از امام صادق
روایت کرده است: شاهدان دفن حضرت فاطمه سلمان فارسى، مقداد بن اسود، ابو ذر غفارى،
عبد اللَّه بن مسعود، عبّاس بن عبد المطّلب و زبیر بن عوام بودند. (1)
با شنیدن خبر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مردم جمع شده بودند و گریه مىکردند
و انتظار بیرون آمدن جنازه را مىکشیدند، پس ابوذر بیرون آمد و گفت: بیرون آوردن
جنازه به تأخیر افتاد، پس مردم متفرّق شدند و برگشتند چون پاسى از شب گذشت و
دیدهها به خواب رفت جنازه را بیرون آوردند. حضرت امیر المؤمنین و حسن و حسین
علیهم السّلام و عمّار و مقداد و عقیل و زبیر و ابوذر و سلمان و بُرَیْده و گروهى
از بنى هاشم، و خواصّ آن حضرت بر حضرت فاطمه علیها السّلام نماز کردند، و در همان
شب او را دفن کردند.(2) اسماء می گوید: فاطمه علیها السّلام وصیت کردند که مرا جز
علی و شما دیگرى نباید غسل دهد، در اثر این وصیت من و علی او را غسل دادیم، و در
نماز او: علی، حسنین، عمار، مقداد، عقیل، زبیر، ابو ذر، سلمان، بریده، و گروهى از
بنى هاشم شرکت داشتند و او را در دل شب طبق وصیتش دفن کردند.(3)
لازم به ذکر است که علی رغم جستجوی گسترده در میان منابع کهن به سندی که دلالت بر
حضور زبیر داشته باشد بر نخوردیم و این مطلب تنها در میان کتب نویسندگان معاصر
دیده می شود.
(1) زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ، مترجم محمد روحانى علىآبادى، تهران،
انتشارات مهام، 1379ش:
(2) حاج شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج1، ص339
(3)عزیر الله عطاردی: زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام، ذیل عنوان: وفات و محل
دفن حضرت زهراء ..... ص : 226
ماجرای سیلی
|
|
|
|
| |
| |
|
|
|
مقامعلمی |
چرا قبر حضرت زهرا مخفی است؟
متاسفانه مزار جاى دختر پیغمبر نیز روشن نیست.از آنچه درباره مرگ او نوشته شد،و کوششى که در پنهان داشتن این خبر بکار بردهاند،معلومست که خانواده پیغمبر در این باره خالى از نگرانى نبودهاند.این نگرانى براى چه بوده است؟درست نمىدانم.یک قسمت آن ممکن استبخاطر اجراى وصیت زهرا باشد.نخواسته است کسانى را که از آنان ناخشنود بود،در تشییع جنازه،نماز و مراسم دفن او حاضر شوند.اما آثار قبر را چرا از میان بردهاند؟و یا چرا پس از بخاک سپردن او صورت هفت قبر،یا چهل قبر در گورستان بقیع و یا در خانه او ساختهاند؟چرا اینهمه اصرار در پنهان داشتن مزار او بکار رفته است؟اگر در سال چهلم هجرى فرزندان فاطمه قبر پدر خویش را از دیده مردم پنهان کردند،از بى حرمتى مخالفان مىترسیدند.اما وضع مدینه را در چهل روز یا حداکثر هشت ماه پس از مرگ پیغمبر با وضع کوفه در سال چهلم از هجرت یکسان نمىتوان گرفت.
6.بحار ص 171.
7.بحار ص 171.
ورود بدون اجازه
چرا حضرت علی اجازه داد حضرت فاطمه در خانه را باز کند؟
پاسخ: در جواب از این سوال توجه به چند امر مطلب را روشن خواهد کرد:
أوّلاً: ازآن چه که از برخى از روایات استفاده مىشود: حضرت فاطمه سلام الله علیها نزدیک در ورودى منزل بود و با دیدن عمر و همراهان وى، در را به روى آنان بست.
مرحوم عیاشى در تفسیرش، شیخ مفید در الإختصاص و... نوشته اند:
عمر گفت: برخیزید تا پیش او (علی) برویم، پس ابوبکر، عمر، عثمان، خالد بن ولید، مغیرة بن شعبة، ابوعبید جراح، سالم مولى ابوحذیفة، قنفذ و من به همراه او راه افتادیم، چون نزدیک خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و لذا در را بست و شک نداشت که بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر در را با لگد شکست، سپس وارد خانه شدند و علی را بیرون آوردند در حالى که به خاطر این پیروزى الله اکبر مى گفتند. (عیاشی، تفسیر العیاشی، ج2، ص67؛ شیخ المفید،الاختصاص ص 186؛ مجلسی، محمد باقر ,بحار الأنوار، ج 28، ص 227)
پس در حقیقت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها چون نزدیکترین فرد به درب خانه بوده به محض مشاهده افراد مهاجم، برای اینکه آنان نتوانند وارد منزل شوند به پشت درب خانه رفته بوده تا درب خانه را ببندد و در اینجاست که آن وقایع دردناک و جانسوز اتفاق می افتد.
ثانیاً: حضرت صدیقه شکى نداشت که جمعیت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است که بدون اجازه وارد خانه کسى نشوید. (سوره نور آیه27)
ثالثا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم در موارد متعددی به همسران خود اجازه می داد که در را باز کنند و این هیچ مشکلی نداشت به طور نمونه نقل می کنند: روزی رسول خدا وارد خانه امّ سلمه شد؛ چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وى بود، مدتى نگذشته بود که علی آهسته دقّ الباب کرد، رسول خدا بیدار شد، امّ سلمه پاسخ نداد، اما پیامبر فرمود: بلند شو و در را باز کن....(ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق ، ج 42، ص 470؛ الرافعی القزوینی، التدوین فی أخبار قزوین(متوفای623 هـ)، ج 1، ص 89 )
نیز از عایشه هم نقل شده که موارد متعددی با اینکه پیامبر در خانه بوده ولی وی به دستور رسول خدا در را باز کرده است.(الطبرسی، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293؛ مجلسی، بحار الأنوار، ج 38 ص 348).
از سه کس ، سه چیز را توقع نداشته باش :
امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:💎
از کسى که با او بدرفتارى کرده اى ، توقع صفا و پاکدلى نداشته باش،
و از کسى که به او خیانت کردهاى توقع وفا نداشته باش،
و از کسى که به او بدگمان شدهاى ، توقع خیرخواهى نداشته باش.
نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: 142
امام حسن عسکرى علیه السلام به شیعیان خود :
شما را سفارش مى کنم به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و کار و کوشش براى خدا و راستگویى و اداى امانت به کسى که امانتى به شما سپرده است ، نیکوکار باشد یا تبهکار ، و سجده طولانى و نیکو همسایه دارى ؛ زیرا محمّد صلی الله علیه و آله براى این امور آمده است. در میان عشیره هایشان ، نماز بخوانید ، در تشییع جنازه هایشان ، شرکت ورزید ، از بیمارانشان ، عیادت کنید ، حقوق آنان ، را بگزارید؛ زیرا هرگاه فردى از شما در دینش ، پارسا و در گفتارش ، راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مردم خوشخویى کند ، گفته شود : این شیعه است و این ، مرا شاد مى سازد. از خدا پروا کنید و مایه آراستگى ما باشید ، نه باعث ننگ و زشتى ، هرگونه دوستى را براى ما جلب کنید و هرگونه زشتى را از ما دور سازید ؛ زیرا هر خوبى که در حقّ ما گفته شود ، ما اهل آن هستیم و هر بدى که درباره ما گفته آید ، نه چنانیم . ما را در کتاب خدا ، حقّى است و با رسول خدا ، خویشاوندیم و خداوند ، ما را پاک شمرده است و جز ما ، هر کس چنین ادعایى کند ، دروغ گوست. خدا و مرگ را ، فراوان یاد کنید و بسیار قرآن بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستید ؛ زیرا صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد. آن چه را به شما سفارش کردم پاس دارید ، شما را به خدا مى سپارم و بدرودتان مى گویم .🍃
تحف العقول : 487 .
حضرت امیرالمومنین على علیه السلام :
شالوده هاى اسلام هفت تاست:🔸
اولین آنها خِرد است و صبر بر آن بنا شده است ؛
دوم : آبرودارى و راستگویى ؛
سوم : تلاوت قرآن ، به گونه صحیح ؛
چهارم : دوستى و دشمنى براى خدا ؛
پنجم : حق آل محمّد صلى الله علیه و آله ، و شناخت ولایت آنها ؛
ششم : حق برادران و حمایت از آنها ؛
هفتم : حُسن همسایگى با مردم .
تحف العقول : 196
مذهب جعفری
چرا مذهب ما را جعفرى و امام صادق (ع )را رئیس
مذهب جعفرى نام نهادند؟
علت اینکه به شیعه امامى شیعه جعفرى مى گویند، در حال که ما علوى، حسنى، حسینى و
به همه اینها منتسب هستیم این است که حضرت صادق(ع
)در عصرى قرار گرفتند که مکاتب اربعه فقهى اهل سنت که در حال هستى بودند شاخص
گردیدند و دیگران بطور مستقیم و غیر مستقم در سر درس حضرت(ع )حاضر شده و استفاده مى کردند. از طرفی عمده مسائل فقه امامیه از
امام جعفر صادق رسیده است و برنامه ها و تلاش آن امام همام(ع )بود که با ارائه خطوط فکرى به شاگردان خویش اسلام راستین را
شناساند.
بطور دقیق تر مى توان امور ذیل را منشأ این نامگذارى دانست:
1- مجال و زمینه مناسبى که سبب شد مجموعه عظیمى از معارف و تعالیم و احکام دینى در
حوزه علمى امام صادق(ع )تبیین شود.
2- چهره شاخص و سرشناس و شناخته شده حضرت صادق(ع
)در میان تمام فرق و گروه هاى مسلمان.
3- با توجه به این که برخى از ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق(ع )و برخى شاگرد شاگردان آن حضرت(ع )بوده اند، پیروى شیعه از فقه و مذهب اهل بیت
با نام جعفرى نامى شناخته شده و معتبر، نزد پیروان مذاهب اربعه بوده است.
4- علاوه بر این که، عنوان «مذهب جعفرى»، شیعیان پیرو مکتب فقهى اهل بیت را از
شیعه زیدیه که از فقه اهل بیت پیروى نمى کنند جدا مى سازد. (براى آشنایى بیشتر
رجوع کنید به کتاب، حیات فکرى و سیاسى امامان شیعه، نوشته رسول جعفریان.)
صادق آل محمد
با توجه به اینکه همه امامان صادق و راستگو هستند چرا تنها به امام ششم جعفر صادق میگویند؟
پاسخ: لقب صادق را جدش پیامبر به او داده است، در روایتى از رسول خدا آمده است که فرمود: ... و خداوند از صلب فرزندم محمد باقر پسرى آورد که کلمه حق و زبان صدق و راستى است. ابن مسعود مى پرسد: نام او چیست ؟ پیامبر مىفرماید: جعفر صادق که راستگو و درست کردار است و هر کس به او طعن زند و بدگوید و هر که دست رد بر سینه او زند، به من بد گفته و دست رد بر سینه من زده است.
از امام زینالعابدین سؤال شد: چرا به امام صادق صادق گفته میشود و حال آن که همه شما صادق و راستگو هستید؟ فرمود: رسول خدا فرمود: «موقعی که فرزند من جعفر بن محمد بن علی بن حسین متولد شد، او را صادق بگویید، زیرا پنجمین فرزند او جعفر (جعفر کذاب) نام دارد و به دروغ ادعای امامت خواهد کرد و نزد خدا کذاب و افترا زننده به خدا است» (1)
بنا بر این با این نام گذاری می خواستند بگویند که در میان امامان فقط یک جعفر وجود دارد و اگر جعفر دیگری ادعای امامت کرد، او یقینا کذاب و دروغگو است .
1- شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة،ص319؛ علل الشرایع،ج1،ص234؛ احتجاج طبرسی، ج2،ص49؛ الخرائج راوندی ،ج1،ص269؛ مناقب ابن شهرآشوب،ج3،ص393.
آه از آنروز که بگرفت زطاغوت زمان
آتش از چار طرف خانه او را به میان
شعله را چون به در خانه تماشا می کرد
یاد آتش زدن خانه زهرا می کرد