بهترین
سرانجام
وَ الَّذِینَ
ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّاتِهِمْ وَ
لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِى کاَنُواْ یَعْمَلُونَ
آیه شماره 7 از سوره مبارکه عنکبوت
و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، گناهان آنان
را میپوشانیم (و میبخشیم) و آنان را به بهترین اعمالی که انجام میدادند پاداش
میدهیم.
1- انسان براى دریافت
پاداشهاى الهى، به ایمان و عمل صالح، هر دو نیازمند است. «آمنوا و عملوا
الصّالحات»
2- مؤمنان از لغزش و گناه به دور نیستند. «و الّذین آمنوا... لنکفّرن عنهم
سیئاتهم»
3- پاداش الهى، تنها عفو گناهان گذشته نیست، بلکه دریافت بهترین پاداش نیز هست.
«لنکفّرن عنهم سیئاتهم و لنجزینّهم»
4- دریافت پاداش پس از پاک شدن از گناهان است. «لنکفّرن... لنجزینّهم»
«خالصترین عمل بهترین مصلحت» حضرت فاطمة زهرا(س): |
اگر دعوت امام مهدي(ع) را مورد بررسي قرار دهيم، در اين دعوت و روايات مربوط به آن، مصاديق متعدّدي دال بر وجود جاهليّت دوم در زمان ظهور امام مهدي(ع) و قيام مبارك ايشان به دست خواهيم آورد.
مصداق اوّل
مبحث دوم: مصاديق وجود جاهليّت دوم در آخرالزّمان
پس از اثبات وجود جاهليّت در آخرالزّمان با استناد به قرآن و روايات شريف اهل بيت(ع) اكنون به بيان مصاديق آن در عرصة واقعيّت و چهرههاي گوناگون آن ميپردازيم.
منظر اوّل
آيت الله بهجت كه ميفرمودند
40 روز قبل محرم براي خود امادگي ايجاد كنيد.تا روزي خوبي در محرم داشته باشيد و محرم شويد.
هر روز يك زيارت عاشورا بخوانيد يا اگر وقت نداشتيد يك سلام بدهيد
توصيههايي از مرحوم آية الله العظمي بهجت در باب زيارت امام رضا عليه السلام
1- زيارت شما قلبي باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهيد، اگر حال داشتيد به حرم برويد. هنگامي كه از حضرت رضا عليه السلام اذن دخول ميطلبيد و ميگوييد:
«أأدخل يا حجة الله: اي حجت خدا، آيا وارد شوم؟»
به قلبتان مراجعه كنيد و ببينيد آيا تحولي در آن به وجود آمده و تغيير يافته است يا نه؟ اگر تغيير حال در شما بود، حضرت عليه السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سيدالشهداء عليه السلام گريه است، اگر اشك آمد امام حسين عليه السلام اذن دخول دادهاند و وارد شويد.
اگر حال داشتيد به حرم وارد شويد. اگر هيچ تغييري در دل شما به وجود نيامد و ديديد حالتان مساعد نيست، بهتر است به كار مستحبي ديگري بپردازيد. سه روز روزه بگيريد و غسل كنيد و بعد به حرم برويد و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهيد.
2- زيارت امام رضا عليه السلام از زيارت امام حسين عليه السلام بالاتر است، چرا كه بسياري از مسلمانان به زيارت امام حسين عليه السلام ميروند. ولي فقط شيعيان اثني عشري به زيارت حضرت امام رضا عليهالسلام ميآيند.
3- بسياري از حضرت رضا عليه السلام سؤال كردند و خواستند و جواب شنيدند، در نجف، در كربلا، در مشهد مقدس،- هم همين طور - كسي مادرش را به كول ميگرفت و به حرم ميبرد. چيزهاي عجيبي را ميديد.
ملتفت باشيد! معتقد باشيد! شفا دادن الي ماشاءالله! به تحقق پيوسته. يكي از معاودين عراقي غدهاي داشت و ميبايستي مورد عمل جراحي قرار ميگرفت. خطرناك بود، از آقا امام رضا خواست او را شفا بدهد، شب حضرت معصومه عليهاالسلام را در خواب ديد كه به وي فرمود:
«غده خوب ميشود. احتياج به عمل ندارد!» ارتباط خواهر و برادر را ببينيد كه از برادر خواسته خواهر جوابش را داده است.
4- همه زيارتنامهها مورد تأييد هستند. زيارت جامعه كبيره را بخوانيد. زيارت امين الله مهم است. قلب شما- اين زيارات را بخواند. با زبان قلب خود بخوانيد. لازم نيست حوائج خود را در محضر امام عليه السلام بشمريد. حضرت عليه السلام ميدانند! مبالغه در دعاها نكنيد! زيارت قلبي باشد. امام رضا عليه السلام به كسي فرمودند:
«از بعضي گريهها ناراحت هستم!»
5- يكي از بزرگان ميگويد، من به دو چيز اميدوارم اولاً قرآن را با كسالت نخواندهام. بر خلاف بعضي كه قرآن را آنچنان ميخوانند كه گويي شاهنامه ميخوانند. قرآن كريم موجودي است شبيه عترت.
ثانياً در مجلس عزاداري حضرت سيدالشهداء گريه كردهام.
6- حضرت آيت الله العظمي بروجردي رحمة الله مبتلا به درد چشم شدند، فرمودند:
«در روز عاشورا مقداري از گِل پيشاني عزاداري امام حسين عليه السلام را بر چشمان خود ماليدم، ديگر در عمرم مبتلا به درد چشم نشدم و از عينك هم استفاده نكردم!
7- پس از حادثه بمب گذاري در حرم مطهر حضرت رضا عليه السلام حضرت به خواب كسي آمدند، سؤال شد.
«در آن زمان شما كجا بوديد؟ فرمودند: كربلا بودم.»
اين جمله دو معني دارد:
معني اول اين كه حضرت رضا عليه السلام آن روز به كربلا رفته بودند.
معني دوم يعني اين حادثه در كربلا هم تكرار شده است. دشمنان به صحن امام حسين عليه السلام ريختند و ضريح را خراب كردند و در آن جا آتش روشن كردند!
8- كسي وارد حرم حضرت رضا عليه السلام شد، متوجه شد سيدي نوراني در جلوي او مشغول خواندن زيارتنامه ميباشد، نزديك او شد و متوجه شد كه ايشان اسامي معصومين - سلام الله عليهم - را يك يك با سلام ذكر ميفرمايند. هنگامي كه به نام مبارك امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ رسيدند سكوت كردند! آن كس متوجه شد كه آن سيد بزرگوار خود مولايمان امام زمان- سلام الله عليه و ارواحنا له الفداء- ميباشد.
9- در همين حرم حضرت رضا عليه السلام چه كراماتي مشاهده شده است. كسي در رؤيا ديد كه به حرم حضرت رضا عليه السلام مشرف شده و متوجه شد كه گنبد حرم شكافته شد و حضرت عيسي و حضرت مريم عليهماالسلام از آنجا وارد حرم شدند. تختي گذاشتند و آن دو بر آن نشستند و حضرت رضا عليهالسلام را زيارت كردند.
روز بعد آن كس در بيداري به حرم مشرف گرديد. ناگهان متوجه شد حرم كاملاً خلوت ميباشد! حضرت عيسي و حضرت مريم عليهماالسلام از گنبد وارد حرم شدند و بر تختي نشستند و حضرت رضا عليهالسلام را زيارت كردند. زيارت نامه ميخواندند. همين زيارت نامه معمولي را ميخواندند! پس از خواندن زيارتنامه از همان بالاي گنبد برگشتند. دوباره وضع عادي شد و قيل و قال شروع گرديد حال آيا حضرت رضا عليه السلام وفات كرده است؟
10- حرف آخر اين كه: عمل كنيم به هر چه ميدانيم. احتياط كنيم در آنچه خوب نميدانيم. با عصاي احتياط حركت كنيم.
منبع: كتاب به سوي محبوب، و كتاب برگي از دفتر آفتاب. آية الله بهجت
شب قدر از شبهاي مقدس و متبرك اسلامي است. خداوند در قرآن مجيد از آن به بزرگي ياد كرده و سورهاي نيز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبي به خوبي و فضيلت شب قدر نميرسد. اين شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائكه و روح نيز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در اين شب، مقدرات يك سال انسانها و روزيها، عمرها و امور ديگر مشخص ميشود. ملائكه در اين شب بر زمين فرود ميآيند، نزد امام زمان(عج) ميروند و آنچه را براي بندگان مقدر شده بر ايشان عرضه ميدارند. شبزندهداري و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در اين شب، بسيار توصيه و تأكيد شده است.
فضيلت ماه رمضان
درباره فضيلت اين ماه و گستردگى
رحمت خدا در آن مطالب بسيار زياد و فوايد فراوانى در روايات آمده است - البته براى
كسانى كه اهل درك و شعور باشند. از قبيل :
1- خداوند در ماه رمضان موقع افطار هفتاد ميليون نفر را كه همگى سزاوار
آتش شده اند، از آتش آزاد مى كند. و باندازه تمام افرادى كه در ماه رمضان آزاد
نموده ، در شب آخر آن آزاد مى كند.
2- در شب اول ماه رمضان خداوند هر كدام از مخلوقات خود را كه بخواهد مى
بخشد. در شب بعد اين عده را دو برابر مى نمايد. و در شب بعد دو برابر تعداد تمام افراد شبهاى
قبل را از آتش آزاد مى كند. (و بهمين ترتيب ) تا شب آخر ماه رمضان كه در اين شب
تعداد تمام كسانى را كه در اين ماه آزاد نموده است دو برابر مى نمايد.
اقسام روزه داران
تقسيم بالا از حيث چيزهايى بود كه
از انجام آن خوددارى مى شود. ولى از حيث نيت روزه نيز، روزه داران به چند نوع تقسيم مى شوند:
1--عده
اى براى غير خدا روزه مى گيرند؛ مثلا به خاطر ترس از مردم ، يا براى رسيدن به نفع
آنان ، يا فقط به خاطر اين كه عادت مسلمين است .
2-بعضى
نيز در نيت خود موارد فوق را با ترس كمى از مجازات خدا و اميد به پاداش آميخته اند.
3-عده
اى فقط به خاطر ترس از مجازات يا رسيدن به پاداش روزه مى گيرند.
4-گروهى
علاوه بر نيت رهايى از مجازات و رسيدن به پاداش با روزه خود قصد رسيدن به نزديكى و
رضايت الهى را دارند.
5- دسته فقط براى رسيدن به رضايت و نزديكى به خداوند روزه مى گيرند.
دهم رمضان مبارك سالروز وفات حضرت خديجه همراه پيامبر مادر زهراي اطهرام المومنين بر عموم مسلمانان تسليت باد
شناسنامه خديجه
خودشيفتگي
حتراحضرت عيسى (عليه السلام) به
يارانش فرمود:من بيماران را معالجه كردم و آنان را شفا دادم كور مادرزاد و مرض
پيسى را به اذن خدا مداوا نموده و مردگان را زنده كردم ولى آدم احمق را نتوانستم
اصلاح و معالجه كنم.
پرسيدند: يا روح الله! احمق كيست؟
فرمود: شخصى خودپسند و خودخواه است كه هر فضيلت و امتيازى را از آن خود مى داند و
هر گونه حق را در همه جا به خود نسبت مى دهد و براى ديگران هيچ گونه امى قائل
نمى شود و اين گونه آدم احمق هرگز قابل مداوا و اصلاح نيست.[1]
پي نوشت :
1. بحارالانوار، ج 72، ص 320
هدف از عبادات : نورانيت قلب - معرفت الهي
منظور اصلي از اعمال عبادي كه به ما دستور داده اند ،
تطهير روح و جان از آلودگي ها به حب غير خدا و تنوير آن به نورانيت حب خداست . <<و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون >>
توضيح :
عبادت هم معناي واقعيش حركت دادن انسان است ، تا روح و جان خود را به سوي عالم قرب خدا كه كمال مطلوب است و فوق او كمالي نيست سير داده شود .
و هدف از دستورات عبادي ) نماز و ركوع و سجود و انفاق . ... ( تماما براي اثر گذاري در روح و قلب آدمي است .
اگر اين اعمال هيچ اثري بر روح انسان نگذارد و جوهره جان انسان را از پليدي ها و عادات زشت پاك نگرداند حداقل فايده اش اين خواهد بود كه او محكوم به عذاب جهنم نمي گردد . و او را در جايگاه تارك الصلوه و مانع الزكاه و روزه نگير نمي برد . ولي براي سعادت بشر و رسيدن او به مطلوب كافي نيست
. چون تنها جهنم نرفتن كمال نيست .
حجاباز ضروريات اسلام است. فقهاي شيعي، بلكه همه علماي دين از صدر اسلام تا كنون، با توجه به دلايل نقلي(آيات و روايات) و عقلي، به وجوب حجاب حكم كردهو آن را از احكام مسلم و ضروري اسلام دانستهاند سوره نور، آيات 31 و 58 واحزاب، آيه 59 و آيات و روايات متعدد ديگر....
(17 دي 1314 سالروز توطئه استعماري كشف حجاب توسط "رضاخان پهلوي"
مبارزهبا حجاب اسلامي زنان مسلمان در كشورهاي اسلامي هيچگاه يك پديده دروني نبوده و منشأ بيروني داشته است. اين پديده، تهاجمي استعماري با هدف مسخ هويت اسلامي مردم، ايجاد انشقاق و جدائي در ميان ملل مسلمان، ترويج فرهنگ غرب، رواج ابتذال در جوامع اسلامي و نهايتاً انهدام اساس استقلال مسلمانان ميباشد. «همفري» كارشناس و جاسوس معروف انگلستان در كشورهاي اسلامي كه از فعالان رواج فرهنگ غربي در ميان ملل مسلمان ميباشد، در كتاب خاطرات خود بهموارد متعددي از خصوصيات مسلمانان از جمله اعتقاد به مباني اسلامي، حفظ حجاب اسلامي، استحكام كانونهاي خانواده و تبعيت فرزندان از روش پدران و نياكان اشاره كرده و لزوم مبارزه با اين مباني و ارزش ها را مورد تأكيد قرار داده است. وي كه مأمور اعزامي وزارت مستعمرات انگليس به كشورهاي اسلامي بوده، از بيحجابي و برداشتن حجاب زنان و رواج بيبند و باري به عنوان يكي از مؤثرترين روش ها در مبارزه با استقلال ملت هاي مسلمان ياد كرده است.
در ادامه مطلب