معرفی وبلاگ
در این وبلاگ مطالب قرآنی و اهل بیت (علیهم السلام) و موضوعات مذهبی و ایام ... منتشر میشود از کلیه عزیزان درخواست می شود مارا با نظرات خویش یاری رمایند .
دسته
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 179258
تعداد نوشته ها : 245
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

انواع مختلف تفسير

هنگامىكه سخن از تفسير قرآن به ميان مى آيد فوراً نظرها به همان تفسير معمولى (تفسير ترتيبى) جلب مى شود كه آيات قرآن را به ترتيب مورد بحث و بررسى قرارمى دهد و محتوا و حقيقت آنها را روشن مى سازد; همان كارى كه از صدر اسلام تا كنون در تفسير قرآن معمول بوده است، و دانشمندان و علماى بزرگ اسلام صدها يا هزاران كتاب به نام تفسير قرآن مجيد در زمينه آن تأليف كرده اند.
البتّهنوع ديگرى از تفسير نيز كم و بيش رايج بوده; كه ناظر به تفسير مفردات قرآناست; يعنى واژه هاى قرآنى را جداگانه، به صورت معجم، و به ترتيب الفبا مورد بحث قرار مى دهد كه نمونه روشن آن كتاب مفردات راغب و كتاب « وجوه القرآن » و « تفسير غريب القرآن طريحى » و در اين اواخر نيز كتاب « التحقيقفى كلمات القرآن الكريم » و نثر طوبى يا دائرة المعارف قرآن مجيد است.
درحالى كه براى قرآن انواع ديگرى از تفسير نيز وجود دارد كه از جمله تفسير موضوعى است كه آيات قرآن را براساس موضوعات مختلف مربوط به اصول و فروع اسلام، و مسائل اجتماعى، اقتصادى، سياسى، و اخلاقى، مورد مطالعه و بررسى قرار مى دهد.
نوعى ديگر از تفسير كه ما نام اش را تفسير ارتباطى يا زنجيره اى نهاده ايم آن است كه موضوعات مختلف قرآن را در ارتباط با يكديگر ببينيم.
مثلا بعد از آن كه موضوع ايمان و موضوع تقوا و موضوع عمل صالح را به طور جداگانه در تفسير موضوعى مورد بررسى قرار گرفت; اين سه مطلب را در ارتباط با يكديگر با توجّه به آيات قرآن و اشاراتى كه در آن است تفسير مى كند و ارتباط اين سه را با يكديگر روشن مى سازد، و مسلّماً در اين صورت حقايق تازه اى از چگونگى رابطه اين موضوعات با يكديگر براى ما كشف مى شود كه بسيار ارزنده و راهگشا است.
مى دانيم طرز صحيح مطالعه عالم آفرينش و موجودات عالم هستى آن است كه آنها را در رابطه با يكديگر ببينيم; خورشيد و ماه و زمين و انسان و جوامع انسانى در حقيقت موضوعاتى جدا از هم نيستند; و در مجموع يك واحد به هم پيوسته را تشكيل مى دهند; و طرز مطالعه صحيح آنها اين است كه همه را در ارتباط با هم مورد بررسى قرار دهيم.


دركتاب تدوين يعنى قرآن مجيد نيز مطلب همين گونه است; و رابطه دقيق و ظريفى در ميان تمام موضوعات قرآنى وجود دارد; و بايد آنها را در ارتباط با يكديگرمورد تفسير قرار داد.
نوع ديگرى از تفسير، تفسير كلّى يا جهان بينى قرآن است. در اينجا مفسّر تمام محتواى قرآن را در رابطه با عالم هستى در نظر مى گيرد; و به تعبير زنده تر كتاب تكوين و تدوين را به يكديگر پيوند مى دهد; و هر دو را در كنار هم مى بيند، و هر دو را در ارتباط با هم تفسير مى كند.
طبق اين حساب در مجموع پنج گونه تفسير براى قرآن تصور مى شود.
1. تفسير مفردات قرآن
2. تفسير ترتيبى
3. تفسير موضوعى
4. تفسير ارتباطى
5. تفسير كلّى، يا جهان بينى قرآن
ازاين اقسام پنج گانه تنها قسم اوّل و دوّم در ميان ما شناخته شده است، و تاحدّ كمى قسم سوّم، يعنى تفسير موضوعى كه هنوز مراحل ابتدايى خود را طى مى كند; و اميد است با توجّهى كه در اين اواخر از سوى دانشمندان و علماى اسلامى نسبت به آن شده است با كار و زحمت بيشتر تدريجاً مراحل تكاملى خود را طى كند; و در آينده محل شايسته خود را احراز نمايد.
امّا قسم سوّم و چهارم تفسير قرآن هنوز مورد توجّه مفسّران واقع نشده است; و اين كارى است كه بر عهده نسل حاضر و نسل هاى آينده است كه بعد از رشد كافى تفسير موضوعى به آن بپردازند، و حق آن را تا آنجا كه ممكن است ادا كنند.

پيام قرآن ايت اله مكارم شيرازي



دسته ها : قرآن
جمعه 24 5 1393 1:6
X