معرفی وبلاگ
در این وبلاگ مطالب قرآنی و اهل بیت (علیهم السلام) و موضوعات مذهبی و ایام ... منتشر میشود از کلیه عزیزان درخواست می شود مارا با نظرات خویش یاری رمایند .
دسته
فیدها
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 179264
تعداد نوشته ها : 245
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

اهميّت بحث معاد از ديدگاه قرآن1

اشاره

يك نظر اجمالى به آيات قرآن مجيد نشان مى دهد كه در ميان مسائل عقيدتى هيچ مسأله اى در اسلام بعد از توحيد به اهميّت مسأله معاد، و اعتقاد به حيات بعد از مرگ، و حسابرسى اعمال بندگان و پاداش و كيفر و اجراى عدالت نمى رسد.

وجود حدود 1200 آيه درباره معاد در مجموع قرآن مجيد كه قريب به يك سوّم آيات قرآن را تشكيل مى دهد، و اين كه تقريباً در تمام صفحات قرآن بدون استثناء ذكرى از معاد به ميان آمده; و اين كه بسيارى از سوره هاى اواخر قرآن به طور كامل، يا به طور عمده، درباره معاد و مقدّمات و علائم و نتايج آن سخن مى گويد; شاهد گويايى بر اين مدّعى است.

در جاى جاى قرآن مجيد بعد از موضوع ايمان به خدا، ايمان به جهان ديگر آمده، و تقريباً در 30 آيه اين دو موضوع را قرين هم قرار داده; ( يُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الاْخِرِ) و يا تعبيرى شبيه آن فرموده است همچنين در بيش از 100 مورد اشاره به ( اَلْيَوْمِ الاْخِرَةِ) يا ( اَلاْخِرَة) فرموده است.

چرا چنين نباشد در حالى كه:

1. ايمان به خدا و حكمت و عدالت و قدرت او بدون ايمان به معاد كامل نمى گردد.

2. ايمان به معاد، به زندگى انسان مفهوم مى دهد; و زندگى اين جهان را از پوچى درمى آورد.

3. ايمان به معاد روند تكاملى زندگى بشر را در مسير روشنى نشان مى دهد.

4. ايمان به معاد ضامن اجراى تمام قوانين الهى، و انگيزه اصلى تهذيب نفوس، و احقاق حقوق، و عمل به تكاليف، و ايثار شهيدان، و فداكارى فداكاران است، و انسان را حسابگر خويش مى سازد.

5. ايمان به معاد روح دنياپرستى را كه خمير مايه تمام خطاها و جنايات است تضعيف مى كند، و دنيا را از صورت يك هدف نهايى بيرون آورده، مبدّل به يك وسيله براى نيل به سعادت جاويدان مى سازد، و چقدر ميان اين دو ديدگاه تفاوت است!

6. ايمان به معاد به انسان در برابر شدائد نيرو مى بخشد و چهره وحشت انگيز مرگ را كه هميشه به صورت كابوسى بر افكار انسان ها سنگينى داشته، و آرامش را از آنها سلب مى كرده، دگرگون مى سازد; و آن را از مفهوم فنا و نيستى به دريچه اى به سوى جهان بقا تغيير مى دهد.

7. كوتاه سخن اين كه ايمان به معاد به اضافه ايمان به مبدأ عالم هستى خط فاصل فرهنگ خداپرستان و مادّيين محسوب مى شود.


دسته ها : قرآن
چهارشنبه 29 5 1393 1:0
X